Poslovni model zajema bistvo vsega pristopa podjetja, zaradi katerega podjetja uspevajo ali propadajo. Če bi poznal pravila vitkega podjetniškega pristopa in bolje razumel realnost za moj poslovni model , ko sem leta 2006 ustvarjal in financiral svoj globalni startup PEOPLE FOR EARTH, bi verjetno privarčeval veliko denarja, časa in nenazadnje bolečine.
Čeprav ekonomska teorija poslovne modele pozna že dolgo časa, pa je preboj v podjetniškem razmišljanju uspel 2010, ko je izšla prelomna knjiga Business Model Generation. Napisala sta jo Osterwalder in Pigneur.
Kaj je poslovni model
Izraz poslovni model se nanaša na načrt podjetja z namenom ustvarjanja dobička. Je glavna strategija podjetja za donosno poslovanje. Opredeli izdelke ali storitve, opredeli ciljni trg in morebitne predvidene stroške. Dva vzvoda poslovnega modela sta cena in stroški. Poslovni modeli so pomembni tako za nova, kot za uveljavljena podjetja. Novim podjetjem pomagajo v fazi razvoja pritegniti naložbe, zaposliti talente in motivirati vodstvo in osebje. Poslovni načrti pomagajo vlagateljem oceniti podjetja, ki jih zanimajo, ter sprejeti odločitev, ali je ideja poslovno-finančno smiselna.
Vse se spreminja. Trg se spreminja. Kupci se spreminjajo. Izdelki se spreminjajo. Vi se spreminjate. Kaj pa vaš poslovni model; se le ta prilagaja stalnim spremembam?
Uspeh podjetja, pri vseh enakih ostalih dejavnikih uspeha, lahko bistveno izboljša ali poslabša izbira optimalnega poslovnega modela.
Kaj so glavna izhodišča oz. elementi poslovnega modela?
· izhaja iz pomanjkljivosti tradicionalnih klasičnih pristopov podjetništva,
· poslovni model je način, s katerim organizacija ustvarja, prinaša in zajema vrednost,
· je načrt, ki ga podjetje pripravi in uresniči za ustvarjanje prihodkov,
· predvideva prihodke in stroške,
· predvideva ključne elemente, potrebne za uspešen posel,
· je nazorna ponazoritev ključnih dejavnikov uspeha,
· uporaben je za startupe, kot tudi za obstoječa podjetja.
Nov poslovni model podjetja mora zajemati tudi predvidene zagonske stroške in vire financiranja, ciljno bazo strank za poslovanje, tržno strategijo, pregled konkurence ter napovedi prihodkov in odhodkov. Načrt lahko opredeli tudi možnosti povezovanja z drugimi uveljavljenimi podjetji. Na primer, poslovni model oglaševalskega podjetja lahko ugotovi koristi od dogovora s tiskarno za medsebojno napotitev strank. Uspešna podjetja imajo poslovne modele, ki jim omogočajo izpolnjevanje potreb strank po konkurenčni ceni in vzdržnih stroških. Številna podjetja sčasoma občasno revidirajo svoje poslovne modele, da odražajo spreminjajoče se poslovno okolje in zahteve trga.
Ko ocenjuje podjetje kot možno naložbo, mora vlagatelj natančno ugotoviti, kako zasluži. To pomeni, da si ogleda poslovni model podjetja. Resda vam poslovni model morda ne bo povedal vsega o možnostih podjetja. Toda vlagatelj, ki razume poslovni model, lahko bolje razume finančne podatke.
Kdaj preverjamo obstoječi poslovni model?
Poslovni model preverjamo, ko ustanavljamo podjetje in tudi tekom poslovanja. V slednjem primeru je poslovni model zlasti pametno pregledati, če se v podjetju pojavljajo razmišljanja, kot so:
· “Imam občutek, da v podjetju delamo preveč za premalo denarja”.
· “V podjetju že dalj časa iščemo izhod iz krize, pa nam še ni prav uspelo”.
· “Poslujemo uspešno, a vemo, da lahko dosežemo veliko več…, a ne vemo, kako.”
· “Razmere poslovanja so se za nas spremenile. Ne vemo točno, kako naprej.”
Koristi prenove poslovnega modela
Koristi prenove poslovnega modela so torej predvsem:
· razumevanje obstoječega poslovnega modela,
· boljše razumevanje kupcev,
· osredotočanje na vrednost za kupca,
· boljše sodelovanje zaposlenih za skupni cilj,
· hitrejše in cenejše prilagoditve na spremembe v okolju,
· identifikacija tveganj oziroma nevarnosti,
· preverjanje obstoječega orodja v luči prihodnjih trendov,
· inoviranje in oblikovanje novega modela.
Priljubljen vizualno akcijski način pristopa k opredelitvi poslovnega modela ponuja Platno poslovnega modela (Business Model Canvas).
Zakaj je torej poslovni model sploh pomemben?
Potrebujete jasno pot, da zgradite nekaj smiselnega. Proces oblikovanja poslovnega modela določa načrt, kako boste uresničili svojo vizijo. Določa strategijo novega podjetja ali naložbe in zagotavlja okvir za sledenje napredku.
Ustvarjanje poslovnega modela zahteva poglobljeno razmišljanje in analizo. Podjetniki morajo razmišljati z vidika kupca, osredotočati se na potrebe trga in tisto, kar je za stranke najbolj pomembno. Ko model delite zaposlenim, jih spodbudite k usklajenosti delovanja. Tako so vsi odgovorni za to, na čem delajo in zakaj, pa tudi za usmerjanje vložkov (denarja, časa, sredstev).
Poslovni modeli v praksi
V praksi se je, zlasti v zadnjih dveh, treh desetletjih, razvilo večje število različnih poslovnih modelov:
· opeka in kliki (Bricks And Cliks); fizična trgovina in spletna trgovina,
· britve in rezila (Rasor And Blades); nekaj zastonj in “kaveljci”, npr. Rutar prodaja nekatere izdelke pod cene, zato pa izgubo s temi izdelki pokrije z drugimi z zelo visokimi maržami,
· freemium (Skype, software, finance-online.net…); nekatere vsebine revije Finance (finance-online) lahko preberemo zastonj, številne pa je treba plačati,
· model dolgega repa (Long-tail): z drobitvijo preferenc kupcev in drobitvijo trgov mnogi podjetniki ugotavljajo, da so marže na masovnih trgih izjemno nizke, zato se osredotočajo na nišne proizvode oz. storitve, za katere je sicer bistveno manj povpraševanja, vendar so marže bistveno večje,
· izločitev posrednikov (npr. prodaja preko interneta),
· platforme (npr. Amazon, AppStore) – več trgovin v eni,
· franšizing, monopol,
· avkcijski model (Bolha, e-bay, itd.).
Kako praktično pristopite k izboljšavi, prevetritvi?
Vas zanima, kako izboljšate svoj poslovni model za izhod iz krize oz. hitrejšo rast dobičkov v vašem podjetju?
To in še več delamo na delavnici razvoja poslovnih modelov, ki jih izvajam. Priporočeno je delo v skupinah, z uporabo sodobnih pristopov. To je praktična delavnica rešitev za nove stranke, trge, izdelke, vire prihodkov, partnerje. Kako izboljšamo poslovni model (Business Model Canvas) za večji uspeh? Katere so naše ključne priložnosti in kako najhitreje, z najmanj stroški (Lean) do realizacije in preskusa poslovne ideje na trgu? Kako spodbujamo v stranke usmerjen razvoj, minimiziramo nevarnosti ter se učimo od najuspešnejših?
Če vas zanima razvoj podjetniškega razmišlja, v manjšem ali velikem in uveljavljenem podjetju, pa si oglejte vsebino delavnice RAZVIJANJE PODJETNIŠKEGA RAZMIŠLJANJA, ki ima prav ta namen.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!